För drygt 100 år sedan utvecklades pilotens klocka. På grund av sin maskulina design uppfattade män också sina klockor som smycken för sina handleder för första gången. Som ett resultat utvecklades ett nytt marknadssegment, som Zeppelin blev snabbt en pionjär bland tillverkare. Det var bara av militära skäl som män bar klockan som ett slags verktyg, men detta erkändes knappast när det gäller mode. Dessutom kännetecknades pilotklockor av mycket avancerad teknik och hållbarhet trots ogynnsamma omständigheter. Ta reda på i den här artikeln varför pilotklockor länge har varit pionjären för armbandsur och varför de blir intressanta igen idag.
De mest utmärkande egenskaperna hos en pilotklocka är dess robusta design, en urtavla med hög kontrast och mycket exakta rörelser. I en flygares vardag ska klockan kunna motstå friktion och stötar samt tillåta god synlighet i starkt och mörkt ljus. Tillverkare som Zeppelin, Messerschmitt, Junkers eller Citizen var tvungna att anpassa sig till vissa krävande omständigheter:
Följaktligen kan du med vissa modeller se tiderna i olika städer eller använda en takymeter för att mäta hastigheten. Visst är det senare också lättare att göra nuförtiden och är mer för dig om du gillar nostalgi eller har högre tekniska krav som pilot än vad digitala hjälpare möter.
Vad innebär särskilt hög teknisk standard?
För att möta ovannämnda utmaningar med säkerhet finns den tekniska standarden för pilotklockor (TESTAF). Den designades 2012 av Aachen University of Applied Sciences, Airbus Helikopters och Sinn Spezialuhren GmbH samt andra externa sponsorer. En testmetod i Aachen säkerställer att en pilotklocka tål höga klimat- och kinetiska belastningar och gör det möjligt för klockbäraren att känna igen tiden så snabbt som möjligt - oavsett ljusförhållandena. År 2016 trädde den nya DIN 8330 i kraft. Grunden bildades av TESTAF och förutom andra tillverkare och Lufthansa Cargo var liknande deltagare involverade i utvecklingen av standarden. Precis som med dykarklockor finns det nu också en bindande standard som officiellt kan särskilja pilotklockor.
Nytt här är uppmärksamheten på:
Följaktligen krävs speciella tätningar och antireflekterande beläggningar för att kunna bygga en pilotklocka enligt DIN-standarder. Högsta prioritet för denna standard är naturligtvis flygsäkerhet. För detta ändamål finns det ytterligare krav enligt vilka pilotklockor inte får representera någon magnetisk störning med instrument ombord och flygelektronik. Dessutom måste armbandet vara speciellt säkrat så att det är omöjligt att förlora klockan under flygning och det måste vara möjligt att upptäcka det med hjälp av en mörkerseendeanordning.
Så du är pilot, samlare, vän av nostalgi eller helt enkelt någon som uppskattar högkvalitativ teknik i verktyg armbandsur? Pilotens klocka är då ett bra val för dig. I synnerhet på grund av specialmaterial, tillverkningsprocesser och tester för ISO DIN 8330 kan nischprodukter bli mycket dyra. Därför bör du vara tydlig med dina prisförväntningar i förväg. Vilken grupp du tillhör, som vi nämnde i början av detta stycke, är dock inte helt irrelevant. Som pilot kommer du att ha tydliga minimikrav för din produkt. Som nostalgifan, kom dock ihåg att vissa funktioner som takymetrar, olika tider i vissa städer och liknande kan fylla din urtavla mycket. Vid vilken tidpunkt det blir för mycket för dig och i vilken utsträckning du fortfarande kan hantera det, bör du prova det live om möjligt! Detta är det enda sättet att se till att din pilotklocka och dess applikationer också passar dina krav.
Gamla trender återföds då och då. Men det är inte bara från modecykler och nostalgi som pilotklockor upplever en ny drivkraft och kommer att uppleva särskild popularitet under de kommande åren. Kan inte en digital klocka helt enkelt ersätta de flesta funktioner? Denna fråga uppstår när till exempel hastighetsmätningar diskuteras. Numera kan alla medelstora digitala enheter mäta hastighet, avstånd och rutter samt reproducera tider för vilken plats som helst. Till viss del är detta korrekt. Men den absoluta majoriteten av dessa enheter uppfyller inte den enorma tekniska precision som pilotklockor gör.
Dessutom är många av materialen varken upp till luftfartens krav eller skulle de tillåtas för det. Dessutom ger robustheten dig en hållbar produkt och en sann maskulin karaktär på handleden. På Inhorgenta, en mässa för smycken och klockor, blev det tydligt att pilotklockornas popularitet växer och att Junkers betjänar detta segment särskilt väl. De nya standarderna bidrar också till att klockorna används igen bland piloter.
Välj önskad betalning
INFORMATION